Albrecht Dürer; Alman ressam ve gravürcü (Nürnberg 1471 – ay.y. 1528)
Macaristan’dan Nürnberg’e yerleşmiş ünlü bir kuyumcunun oğluydu. 1488′ de tahta-oyma gravürleriyle ünlü Michael Wolgemut’un yanına çırak oldu. 1490’da Colmar’da (Fransa) gravürcü Martin Schongauer’in atölyesinde çalıştı. Sonra yayımcılık merkezi Basel’e gitti, kitap için tahta baskılar hazırladı. Kuzey İtalya’ya geçip İtalyan Rönesansını inceledi. Nürnberg’e dönüp atölye açtı. İlk eserlerini oluşturan bir dizi tahta-oyma baskılar ilgi gördü, ürkütücü düş gücü ve halkın ilgisi, kiliseyi tedirgin etti. Venedik’te çalıştı. 1507’de Nürnberg’e döndü. 1512’de İmparator I. Maximilian’ın hizmetine girerek saray ressamı oldu. 1519’da imparatorun ölümüne kadar büyük boyutlu tahta-oyma gravürler ve zafer takı için desenler hazırladı.
İlk İtalya gezisinden sonra 1498’de geç gotik etkisinde Apocalyps Dizisi’ni gerçekleştirdi. Ondan sonraki tek gravürlerinde Bellini ve Mantegna’nın etkisi gözlenir. Klasik sanatçıların oran anlayışına uyarak ünlü Adem ve Havva gravürünü yarattı. 1526’da yaparak Nürnberg’e armağan ettiği Dört Havari adlı resmiyle sanatında yeni bir dönemi başlattı, bu eser aynı zamanda Alman Rönesansı’nın ilk eseridir.
Başlıca eserleri: Gravürleri: Apocalypse (Vahiy, tahta-oyma dizisi, 1498; çeşitli müzelerde) Grose Passion (Büyük Acı, tahta-oyma dizi, 1498-1510)
Resimleri: Kendi Portresi 1493; Paris, Louvre); Inssbruck Manzarası (1495; Viyana, Albertina); İsa Çarmıhtan İndirildikten Sonra (1500, Münih, Alte Pinakothek); Kralların Tapınması (1511; Viyana, Kunsthistorisches Museum); Azize Anna, Meryem ve Çocuk İsa (1519; New York, Metropolitan Museum), Dört Havari; Ioannes, Pietro-Paolo, Marco (1526; Münih, Alte Pinakothek).
index='i'>
Kaydol:
Kayıt Yorumları
(
Atom
)